onsdag 11 augusti 2010

Öregrundsracet i kort

Det är nu över 1,5 månader sedan Öregrundsresan, dags att uppdatera lite då kanske..

Efter det fisket vi fick borde man ju varit eld och lågor och genast lagt ut massa bilder och skrivit men tidsbrist (läs Barn) och andra prioriteringar (läs Barn) har detta fallit i glömska.

Henke och jag anlände sent, 1-2 på natten och krönte detta i vanlig ordning med lite för mycket av det goda. Kom nog inte ut på sjön förens lunch på fredagen. Vi valde Gräsö sidan där vi haft fint vårfiske tidigare och tänkte att de stod kvar där i anslutningarna till djupet. Henke tog en ganska omgående och jag han kasta bort en ny skitmört och titantafs på andra kastet. Way to go! (Sjätte skitmörten i djupet nu) Jag tog en fyra kg´s efter en halvtimme innan vi förflyttade oss. Fisket var ganska segt så vi bestämde oss för att fiska av den gamla 10 kilos vassen. Bra drag, fisk på nästan varje kast.. Stöpta i samma form 2-3 kilos fiskar men de var helt galna och högg för att mörda.

Vi fiskade även en intressant vass vid en grynna i anslutning till större djup. Där drog vi 9 på en kvart! Dagen summerades 29 gäddor, jag 16 och Henke 13. Många minnesvärda dubbelhugg och jag hade en period 5 tappade i rad med en modell större som var på två gånger. Snabba attacker och man var verkligen tvungen att slita till i grejerna vid minsta pill. Det bjöds på mitt favoritväder soldis med frisk vind.

Lördagen och söndagen sammanfattar jag tillsammans då minnet sviker lite. Under lördagen togs 18 st om jag inte minns fel, Henke hade under denna dagen den största på 4,5kg och även en period som jag dagen innan med många tappade i rad. Lika fördelning med 9-9.

Söndagen fiskades av fort 2-3 timmar gav nio pikes i båten. Dagen största även denna dag runt 4 kilo.

Summering:
De var inte stora men många och huggvilliga! Tog på det mesta och på alla olika färger. Jag tog tom med en jerk jag tidigare slaktat på krokar osv, aldrig ens fiskad. På med nya hooks, tog alla 5 med den sista dagen =)

Nästan 60 gäddor på dessa dagar ger nog mängdmässigt den hittils bästa resan. Skönt att se de gröna röja runt i innerskärgården igen!

Nästa resa blir till hösten om vi kan tajma in nåt alla kan med barn, fotboll, hockey och innebandy i vägen.

Om och om förresten vi ska!

Inga kommentarer: